Skip links

CV jest jak skuteczna reklama

CV jest produktem marketingowym, a konkretnie reklamą, która ma przekonać przyszłego pracodawcę do „kupienia oferty”, czyli zaproszenia na rozmowę o pracę.

Zanim zaczniesz pisać CV, bardzo ważne jest, abyś był świadom kilku istotnych rzeczy. Jeśli się z nimi zapoznasz, łatwiej będzie Tobie zastosować się do konkretnych zasad. Zawsze warto poznać „dlaczego”.

Użyłam porównania do reklamy, ponieważ każdy ma kilka swoich ulubionych, ale i takich, które denerwują i zamiast zachęcać do zakupu produktu – wręcz odstraszają. Po drugie jestem marketingowcem, więc to moje naturalne środowisko ?

Zatem, zanim zaczniesz czytać. Przypomnij sobie reklamę, która ostatnio spowodowała, że poszedłeś do sklepu i kupiłeś reklamowany produkt. Co takiego miała? Jakie korzyści oferowała, które przekonały Ciebie do zakupu? Czy te cechy, na których Tobie zależało, faktycznie produkt posiadał?

To po tej krótkiej rozgrzewce wprowadzającej w świat reklamy, zapraszam do lektury. Mam nadzieję, że przy tworzeniu CV łatwiej będzie teraz o niektórych rzeczach pamiętać.

  1. Jeśli reklama telewizyjna nie przekona Ciebie do zakupu produktu, prawdopodobnie nie zrobisz tego. Podobnie jest CV. Jeśli CV nie będzie przekonywujące i dopasowane do oczekiwań pracodawcy, nie zostaniesz zaproszony na rozmowę.
  2. W reklamie internetowej szczególnie istotny jest początek. Jeśli przez pierwsze 5 sekund reklama nie zainteresuje , masz możliwość wciśnięcia guzika „pomiń reklamy”. Podobnie jest z zainteresowaniem osoby zajmującej się rekrutacją. Mniej niż 6 sekund zabiera jej podjęcie decyzji, czy CV czyta dalej, czy odkłada na kupkę „tym razem dziękujemy”. Dlatego pierwsza strona, a przede wszystkim profil zawodowy powinien być tak interesujący i dopasowany do wymagań, żeby „nie stracić” atencji rekrutera.
  3. Każde słowo w reklamie ma znaczenie. Po pierwsze są ograniczenia, co to długości materiału reklamowego, po drugie powinna zostać czytelna i nieprzeładowana informacjami. Tak samo zasada „mniej znaczy więcej” działa w CV. Tam też nie ma miejsca na lanie wody.
  4. Reklama kosztuje. Dlatego musi być bardzo przemyślana. Podobnie z CV, zastanów się najpierw, po co tworzysz taki dokument.
  5. Reklama skierowana jest do konkretnego odbiorcy. Jak jest dla wszystkich, to znaczy, że jest dla nikogo. Podobnie z CV. Powinna być skrojona na miarę przyszłego pracodawcy. Jeden, uniwersalny dokument wysyłany do różnych firm nie ma już prawa bytu.
  6. Dobra reklama koncentruje się na wyjątkowych atrybutach produktu. Nie opowiada o wszystkich cechach. Tak samo powinno być skonstruowane CV. To nie jest spowiedź, nie musisz opowiadać pracodawcy o całym swoim życiu. Skoncentruj się na kluczowych kompetencjach i doświadczeniu.
  7.  Skuteczna reklama wzywa do działania. Zauważ, że bardzo często na końcu podane są hasła zwane „call to action”, czyli zachęcające odbiorcę do podjęcia konkretnej czynności. Podobnie powinien być napisany dokument CV, aby rekruter nie miał wątpliwości, co ma z nim zrobić. Ma zaprosić Ciebie na spotkanie o pracę.
  8. Reklama nie może być pustą obietnicą. Musi dowozić złożone konsumentowi obietnice. Czy jeśli mówi o ciasteczkach, że mają „maślany” smak, a szampon nie szczypie w oczy – te produkty muszą dokładnie takie być. Jeśli zatem nie posiadasz jakieś wiedzy czy kompetencji, nie pisz o tym w CV. Kłamstwo ma bardzo krótkie nogi.
  9. Reklama nie gwarantuje jeszcze zakupu produktu, ona może  do tego skłonić. Podobnie CV – nie przesądza jeszcze o finalnym zatrudnieniu, ale może Ci w tym pomóc.
  10. Reklama powinna być estetyczna, oryginalna. Nikt nie lubi kopii. I najzwyczajniej w świecie takie podróbki nie działają na korzyść reklamodawcy, który postanowił wykorzystać pomysł innej firmy do zaprezentowania swojej oferty. Podobnie jest CV. Grafika powinna być przyjemna, ale w moim przekonaniu niekoniecznie trzeba stosować szablony ogólnodostępne w sieci. Te najbardziej popularne są naprawdę BARDZO POPULARNE. Nawet mały akcent graficzny zrobiony samodzielnie w Wordzie bardziej wyróżni Twoje CV….

Zostaw komentarz